Moottori – Fiskarin Moottorinvaihto

Fiskarin moottorin vaihto omin voimin

Vene

Veneemme on 9- metrinen puufiskari, joka on valmistettu Hangossa vuonna 1979. Se on hyvin ja hyvistä materiaaleista rakennettu ja alun perin kyllästetty ja lakattu Ovatrolilla. Vene on puuosiltaan niin hyväkuntoinen, että se kannattaa pitää pidempäänkin ja investoida siihen käyttömukavuuden parantamiseksi hieman rahaakin.

Ford Trader diesel

Veneessä oli Ford Traderin 4-sylinterinen, 60 hv:n dieselmoottori, joka on ollut aikoinaan yksi yleisimmistä venedieseleistä. Veneemme entinen omistaja oli sen siihen asennuttanut ja tarkoitus oli päästä hieman lujempaa. Vene kulkikin parhaimmillaan 13 solmua, jolloin meteli oli melkoinen ja veneen keula osoitti taivasta kohti. Peräaalto oli korkeammalla kuin tapukakansi. Moottori on luotettava ja yksinkertainen kuin junan vessa, kuten sanonta kuuluu, eikä sitä olisi saanut hajalle kuin jättämällä voiteluöljyt pois tai vesihanan kiinni. Ongelma sen kanssa oli äänitasossa ja tärinässä, joka ravisti runkoa. Kierrokset piti aina valita ääni-ja tärinäminimin mukaan. Uusimalla värinänvaimentimet ja tekemällä muutaman muun tempun olisi tilanne parantunut, mutta koska se oli tarpeisiimme turhan isokin, niin päätin vaihtaa sen pienempään ja modernimpaan dieseliin.

Onko järkeä vaihtaa moottoria

Pohdintaa aiheutti se, että kun 30.000 markan veneeseen laittaa 30.000 markan dieselin, niin veneen arvo on edelleen 30.000 mk. Jos taas olisi antanut veneen plus 30.000 mk vaihtorahaa, niin olisi saanut toisen samanlaisen, joka olisi taas pitänyt rakentaa muutamalla kymppitonnilla oman mielen mukaiseksi. Veneen kohdalle arviointikyky ja järjen käyttö yleensä hämärtyy, joten lähdin vaihtamaan moottoria.

Uuden moottorin etsintää

Pyysin tarjoukset muutamasta paikasta ja sitä tehdessäni sain taas kerran todeta kuinka vastenmielisesti muutamat firmat suhtautuvat potentiaaliseenkin ostajaan. Kun syksyllä -97 olin jo mielessäni ja suosittelujen perusteella päätynyt erääseen vaihtoehtoon ja olin käytännössä menossa ostamaan sitä, niin myyjä valitteli kiirettään ja pyysi tulla helmikuussa uudestaan. En mennyt helmikuussa, enkä ole aikonut mennä sinne koskaan minään muunakaan kuukautena. Sen sijaan pääsin sopimukseen Veneakselisto Ky:n kanssa ja he ottivat myös Fordin vaihdossa. Heiltä ostin 31 hv:n Sole dieselin, joka oli rakennettu Mitsubishin 4 sylinterisen dieselin ympärille. Merivaihde on Solen tekemä ja tarkoitettu 100 hv:n moottorille. Välityssuhde 3:1 johti ylimitoitettuun vaihteeseen. Muut eivät halunneet vanhaa moottoria vaihdossa, vaan kehottivat myymään sen Keltaisessa Pörssissä. Yritinkin, mutta huonolla menestyksellä. Veneakselisto on osoittautunut asiantuntevaksi myyjäksi ja heiltä ostin myös potkuriakselin, koska vanha jäi lyhyeksi, sekä uuden potkurin koska sen kätisyys vaihtui.

Vaihto omin neuvoin

Olen pitänyt veneemme kotipihassa talvet. Se helpottaa suuresti sen hoitoa ja muutos-, huolto- ja korjaustöitä. Ei mene aikaa matkoihin talvitelakalle, työkalut ovat lähellä ja työt etenevät koko talven. Vanhan moottorin kävi Hiabilla nostamassa pois sama mies, joka huolehtii veneen siirroista. Näin pääsin käsiksi pilssiin, joka oli jäänyt huonommalle hoidolle moottorin täyttäessä sen melkein pohjia myöten. Uuden moottorin alle piti suunnitella uudet kiinnityspukit. Tarkoitus oli säilyttää entinen pukki ja kiinnittää uusi siihen. Mitoitus oli varsin hankala, kun piti saada moottori suoraan samaan linjaan potkuriakselin kanssa. Tämä suunnitteluvaihe otti aikaa ja muutaman lastulevyn, joihin piirtelin moottorin kiinnitystassujen paikkoja. Loppujen lopuksi pukki onnistui muuten hyvin, mutta piti laittaa 10 mm ylimääräiset välilevyt tassujen alle, jotta sain säätövarat keskelle. Ns. Scatra olisi helpottanut asennusta huomattavasti, mutta se olisi nostanut hintaa muutamalla tonnilla. Akseli ei vaatinut kuin katkaisun oikean mittaiseksi, sekä liittämisen vaihteeseen. Pakoputki meni uusiksi ja samalla uusin polttoaineletkut ja laitoin vedenerottajan ja merivesisuodattimen konekopan alle. Veneakseliston Niskanen kävi tarkastamassa asennuksen ja käynnistämässä koneen ensimmäisen kerran. Näin varmistin, että takuuehdot ovat voimassa.

Käyttökokemuksia.

Moottori osoittautui varsin äänettömäksi ja värinättömäksi. On tosi mukava nyt tehdä pitkääkin matkaa kun ”toimisto” on hiljainen ja tärinätön. Asensin talven aikana myös autopilotin pitämään valittua suuntaa. Tämä hankinta on osoittautunut yhdeksi parhaista hankinnoista, koska hitaalla ja kallistuessaan herkästi suuntaa muuttavalla veneellä matkanteko vaatii jatkuvaa ruorin pyöritystä. Koska moottori on entiseen verrattuna pari sataa kiloa kevyempi ja sen painopiste on hieman korkeammalla kuin pilssin pohjalle ulottuneen Traderin aikana, on vene nyt melkolailla herkempi kallistumaan. Tästä ei kuitenkaan ole juurikaan haittaa, sillä aallokossa veneen käyttäytyminen on edelleen rauhallista. Nopeus on parhaimmillaan 7 solmua, jolloin äänitaso on edelleen häiritsemättömän matalataajuista murinaa. Normaalisti matkantekokierrokset ovat 2000 r/min tienoilla, jolloin vauhtia on noin 6 solmua. Traderissa oli Velvetin hydraulikytkin, joka oli erittäin miellyttävä käyttää. Uusi kytkin on Solen tekemä mekaaninen sellainen ja sen toimintaan en ole ollut tyytyväinen. Mekaanisen vaihteen vaihtaminen on kovaa ryskäämistä varsinkin kun venettä paikallaan käännettäessä joutuu vaihtamaan edestakaisin. Vaihteen lämmetessä sen vaihteensiirto kangistuu ja se pitää rohnaavaa ääntä vapaallakin ollessaan. Maahantuojan (TeknoMarine) kanssa on asiasta ollut puhetta, mutta sille ei ole vielä tehty mitään. Jos raha ei tee tiukkaa, niin kannattaa aina valita hydraulinen merivaihde.

Tämä kesä on ollut tuulinen ja sateinen veneilykesä, ja koska emme lähde merelle koskaan hakemaan seikkailua emmekä hankaluuksia, niin maileja on kertynyt melko vähän. Kuitenkin sen verran, että voi sanoa moottorivaihdon olleen hyvä ratkaisu.

Veneilyterveisin,

Kari Lampinen -99