Moottori – Miten estää veden tunkeutuminen sylintereihin

Miten estän veden tunkeutumisen sylintereihin

Vesi on venemoottoreille yhtä tärkeää, kuin polttoainekin. Se on vain oltava oikeassa paikassa eli sylinterien
ulkopuolella, eikä sisäpuolella. Tässä jutussa kerron omia kokemuksiani ja näkemyksiäni, miksi joskus kuitenkin käy
niin, että vettä on myös sylinterien sisällä.

On luonnonlakien mukaista, että moottoriin, joka on kokonaan vesilinjan alapuolella, pyrkii vesi sisään. Tietyissä
olosuhteissa vesi pyrkii tunkeutumaan molemmista päistä, imupuolelta ja pakoputkesta. Miksi moottori sitten
sijoitetaan paikkaan, jossa tällainen vaara on olemassa? Yksi syy saattaa olla, että kone ei ole enää alkuperäinen.
Etenkin nykyiset dieselit ovat merkittävästi pienempiä kooltaan kuin parikymmentä vuotta sitten. Tällaisen
moottorinvaihto-operaation yksi seuraus saattaa olla, että uusi moottori onkin tuon kriittisen linjan alapuolella.

Oireet

Mistä tiedän, että moottori on imaissut vettä sisuksiinsa? Öljytikku kertoo, mikäli vettä on seonnut moottoriöljyn
sekaan. Öljy värjääntyy heti harmaaksi. Tämä tosin tapahtuu vasta kun moottori käy, joten diagnosointi on
hankalampaa koneelle, joka ei ole käynnistynyt vahingon jälkeen. Öljytikusta yleensä nähdään vain puhkisyöpymisen
seuraukset.

Mikäli kone on imaissut vettä sisäänsä, eli vettä on sylinterien sisällä, kone ei suostu pyörimään. Riippuen toki veden
määrästä, mutta oletetaan vettä olevan reilusti. Kone siis oireilee aivan, kuin ongelmana olisi starttivirran puute. Näin
ollen tarkista ensimmäiseksi, että koneesi pyörii, eli pyöritä vauhtipyörästä täysi kierros. Älä tyydy vain vääntelemään
sitä edestakaisin. Mikäli tämä ei onnistu on yksi mahdollisuus, että sylin-terissä on vettä, joka estää männän liikkeen.
Toinen mahdollisuus on kiinni leikkaantuminen, mutta se onkin sitten ihan eri juttu.

Syyt

Venemoottori on yhteydessä veteen sekä imu, että pakopuolelta. Mikäli imuletku tulee suoraan vesipumppuun, on
ulkopuolelta tuleva veden paine silloin ainoastaan vesipumpun siipien takana. Tämä on todellinen riski, eli tähän väliin
pitää ehdottomasti asentaa laponestoventtiili. Tämä kyseinen venttiili on varsin halpa venetarvike, ainoastaan
muutaman satasen hinnallaan. Se nimensä mukaisesti ja oikein asennettuna (vesilinjan yläpuolelle) estää veden
lappoamisen moottoriin. Mikäli tällaista laponestoventtiiliä ei ole, eikä pysty syystä tai toisesta asentamaan, on syytä
pitää imuletkun venttiili suljettuna aina kun moottori ei käy.

Toinen mahdollinen syy veden pääsemiseen sylintereihin löytyy pakoputkesta. Tämä on kuitenkin venekohtaista
riippuen asennuksesta. Ongelmia on odotettavissa silloin, kun pakosarja jää alemmas kuin pakoputken korkein kohta,
joka yleensä on juuri ennen ns. joutsenen kaulaa ja mikäli pakoputkessa ei ole vesilukkoa. Oikein huonon tuurin
vallitessa, kun moottori on pysäytetty, jää pakoputkeen litratolkulla vettä, jonka paine on takaisin moottoriin päin.
Vielä, kun pakoventtiili on jäänyt sopivasti auki, on vedellä esteetön pääsy sylinteriin. Tämä kaikki voidaan siis estää
asentamalla pakoputkeen vesi-lukko tai äänenvaimentimen ja vesilukon yhdistelmä. Pelkkä äänenvaimennin ei estä
veden virtaamista takaisin.

Miten suojaudun

Tärkeätä on tiedostaa oman veneensä tilanne. Tämä ei ole ainoastaan vanhojen veneiden ongelma. Tiedetään
tapauksia, jossa upouuden jenkkiveneen perään on iskenyt iso peräaalto ja vesi on tunkeutunut aina turboon asti.
Remontin loppusumma oli yli sata tuhatta! Tämä on kuitenkin kuulopuhetta, joten ei mennä siihen sen tarkemmin.

Välttämättä ei tarvitse tehdä veneelle mitään. Pommin varmaa on, että vesivahinkoa ei pääse tapahtumaan, kun
sulkee imupuolen sulkuhanan moottorin käydessä ja odottaa kunnes pakoputkesta ei tule enää vettä ja sammuttaa
moottorin vasta sitten. Tämä tapa tuottaa kyllä pitkän päälle varmasti muita ongelmia, kuten vesipumpun siipipyörän
kulumista ja sen seurauksena mahdollisesti muita ongelmia.

Asentamalla laponestoventtiilin ja vesilukon, homma on hoidettu kerralla kuntoon, eivätkä kustannuksetkaan ole
päätä huimaavia. Pitää vaan muistaa huoltaa laponestoventtiili vuosittain, eli vaihtaa sen sisällä oleva pieni
kumitiiviste. Tämä on kuitenkin veneen keväthuollossa todella pieni vaiva. Palkintona on mielenrauha siitä, että vesi
on moottorissa siellä missä sen kuuluukin olla, eikä ikäviä yllätyksiä ole odotettavissa.