Puuveneen Kyllästys & Lakkaus

Puuveneen kyllästäminen ja lakkaaminen

Voiko olla mitään muuta niin paljon tunteita ja mielipiteitä herättävää aihetta puuveneiden ylläpidossa kuin kyllästäminen ja lakkaaminen. Aiheesta on aikojen saatossa kirjoitettu useitakin juttuja niin alan lehdissä kuin Puupaatissakin. Aihe on kuitenkin aina ajankohtainen ja varmaa on ainoastaan se, että yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole olemassa.

Pyrin tässä kirjoituksessa antamaan eväät jolla voisi välttää ne tekijät, jotka voivat aiheuttaa koko
homman epäonnistumisen. Keskityn tässä ainoastaan vanhan veneen käsittelyyn, sillä uusien veneiden
käsittelyn yleensä hoitaa ammattilainen joka kyllä tietää mitä tekee. Nämä ohjeet eivät myöskään koske
veneitä joiden pintakäsittelyssä käytetään tervaa. Rajaan nämä ohjeet myös koskemaan ainoastaan
vesilinjan yläpuolisia osia.

Suunnittele huolella

Ennen kuin aletaan tehdä mitään, on koko homma suunniteltava mahdollisimman tarkkaan. Suin päin
näin isoon projektiin ei kannata ryhtyä. Päätä siis hyvissä ajoin vähintäänkin:

-missä työ tehdään. Ulkona telttakatoksessa vai kylmässä hallissa, jossa lämpötilaa ja kosteutta pystytään hallitsemaan. Lämpimään halliin ei kannata mennä ollenkaan.

-kyllästätkö perinteisellä pellavaöljyseoksella vai valmiilla seoksella kuten Impreg tai Owatrol

-paljonko sinulla on aikaa ja tee vain se osa johon sinulla on aikaa esim. kyljet nyt ja ensi vuonna ruffi jne.

Nuo ovat tärkeitä kysymyksiä, jotka vaikuttavat olennaisesti siihen miten homma pitää hoitaa ja miten
paljon aikaa pitää varata koko projektiin. Nuo valinnat vaikuttavat myös kustannuksiin. Pellavaöljyseos
tulee selvästi halvemmaksi mutta aikaa kuluu enemmän. Tässä tulevat ohjeet on jaettu sen mukaan
miten vastasit edellä oleviin kysymyksiin.

Ulkona telttakatoksessa pellavaöljyseoksella

Tässä tapauksessa on suositeltavaa aloittaa työ jo syksyllä kun olet saanut veneen telttakatokseen ja se on hyvin kuivunut. Aloita pinnan puhdistaminen ajoissa ja muista ettet jätä puhdistettua venettä odottelemaan kevättä esimerkiksi kovien pakkasten ajaksi jolloin ilma on hyvin kuivaa. Silloin on vaarana että laudat kuivuvat liikaa ja syntyy halkeamia. Tämä vaara on todellinen etenkin mäntyveneillä.

Suositeltavaa on että aloitat pellavaöljykyllästyksen viimeistään muutama viikko sen jälkeen kun olet saanut pinnan puhtaaksi. Kyllästystä voi ihan hyvin jatkaa vaikka pikkuhiljaa läpi talven. Kun puuhun
on saatu vähänkin öljyä ei halkeamisvaaraa enää ole. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.

Ulkona telttakatoksessa valmiilla seoksella

Tässä tapauksessa voi hoitaa homman joko syksyllä tai keväällä, koska pitkää kuivattelujaksoa kyllästyksen jälkeen ei tarvita. Miellyttävämpää lienee toimia keväällä jolloin ainakin valoa riittää
paremmin kuin syystalvella. Mikäli kuitenkin teet puhdistuksen syksyllä, muista ettet jätä puhdistettua
venettä odottelemaan kevättä esimerkiksi kovien pakkasten ajaksi jolloin ilma on hyvin kuivaa. Silloin
on vaarana että laudat kuivuvat liikaa ja syntyy halkeamia. Tämä vaara on todellinen etenkin
mäntyveneillä.

Suositeltavaa on että aloitat kyllästyksen viimeistään muutama viikko puhdistuksen jälkeen. Siirry
kohtaan ”puhdistaminen”.

Kylmässä hallissa jossa olosuhteita voidaan säätää ja pellavaöljyseoksella

Tässä tapauksessa voit ajoittaa homman ihan mielesi mukaan, koska olosuhteita voidaan säätää.
Lämpötila pidetään sopivana ja kosteus sellaisena ettei puhdistetulla veneellä ole pelkoa lautojen
halkeamisesta. Hallissa vene on myös hyvin suojassa sateilta ja epäpuhtauksilta joten puhdistamisen jälkeen ei ole kiire aloittaa kyllästystä. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että öljyäminen ja öljyn kuivuminen aina ottaa oman aikansa. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.

Kylmässä hallissa jossa olosuhteita voidaan säätää ja valmiilla seoksella

Tässä tapauksessa voit ajoittaa homman ihan mielesi mukaan, koska olosuhteita voidaan säätää.
Lämpötila pidetään sopivana ja kosteus sellaisena ettei puhdistetulla veneellä ole pelkoa lautojen
halkeamisesta. Hallissa vene on myös hyvin suojassa sateilta ja epäpuhtauksilta joten puhdistamisen jälkeen ei ole kiire aloittaa kyllästystä. Tämä vaihtoehto on myös näistä neljästä kaikkein kallein koska hallivuokra on aina kalliimpi kuin telttakatoksen. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.

Puhdistaminen

Vanha lakka tai maali poistetaan kuumentamalla pinta kaasu- tai kuumailmapuhaltimella pieni alue
kerrallaan ja kaapimalla sitten kuplinut lakka tai maali pois skraballa. Parhaiten työ sujuu jos on kaksi
kaveria. Toinen lämmittää pinnan ja toinen kaapii skraballa, jossa terän päällä on nuppi josta voi painaa samalla kun kaapii. Toki yksinkin homma hoituu mutta tietysti hitaammin. Puhaltimista on todettava että kaasulla toimiva puhallin on ehdottomasti sähköisiä tehokkaampi. Olipa se sitten sellainen pieni missä on kiinni noin litran propaanisäiliö tai järeämpi versio joka kiinnitetään isoon kaasupulloon, homma hoituu vähintäänkin tuplasti nopeammin kuin sähköpuhaltimella. Edellyttäen että lämpötila on plussan puolella. Pakkasella ainakin tuo pienempi kaasupuhallin alkaa tökkimään.

On kuitenkin muistettava että kaasupuhaltimia ei suositella käytettäväksi sisätiloissa tulipalovaaran takia.

Pinnan lämmittämisessä ei ole niin tarkkaa vaikka puu pääsisi kuumuuden vaikutuksesta vähän
tummumaankin. Nuo jäljet häviävät hiontavaiheessa.

Hiominen

Kun koko käsiteltävä alue on puhdistettu skraballa, on pinta vielä hiottava puhtaaksi niin että kaikki
entiset lakan tai maalin jämät saadaan pois. Tämä vaihe on kauniin lopputuloksen kannalta erittäin
tärkeä ja pakko myöntää että myös paljon työläämpi kuin tuo skrabaaminen. Mikäli pintaa ei hiota
puhtaaksi huolellisesti, imeytyy kyllästysaine epätasaisesti ja lopputuloksesta tulee laikukas. Tämä pätee aivan erityisesti mahonkiveneisiin.

Suosittelen että suoritat hiomisen hankkimalla kunnollisen epäkeskohiomakoneen ja reilun määrän
tarralaikkoja. Karkea hionta tehdään karkeudella 60 tai jopa 40 jos tarve vaatii. Muista vaihtaa paperi
tarpeeksi usein eli heti kun tuntuu ettei se enää pure tarpeeksi. Paperit voi ottaa talteen ja käyttää niitä
joskus myöhemmin johonkin vaatimattomampaan hiomishommaan. Tässä on tärkeää että homma
edistyy. Pintahionta tehdään karkeudella 100-180 koneen kierroksista riippuen. Mitä nopeampi kone sitä karkeampaa paperia voi käyttää.

Mikäli tähdätään mahdollisimman hienoon lopputulokseen, tehdään loppuhionta pitkällä kapealla
vanerisuikaleella, johon kiinnitetään sopiva pätkä hiomapaperia jonka karkeus on erittäin hieno. Mikäli vene on limisaumainen, hiotaan lautojen pituussuunnassa niin että saadaan mahdolliset epätasaisuudet tasoitettua. Mikäli vene on tasasaumainen, hiotaan ristiin alhaalta ylös takaa eteenpäin ja toisen kerran alhaalta ylös edestä taaksepäin. Näin saadaan kauniin tasaisesti kaartuva pinta.

Haluttiinpa pinnasta sitten viimeisen päälle hieno tai ei, pitää hionta aina lopettaa niin, että nostatetaan puun pinnassa olevat pienet tikut pystyy sivelemällä laudat pituussuunnassa esim. kostealla rievulla. Tikut nousevat pystyyn ja jonkin ajan kuluttua, kun pinta on kuivunut, ne voidaan hioa pois hienolla hiekkapaperilla.

Nyt pinta on valmis jatkokäsittelyä varten. Ennen kuin jatkat pitää huomioida muutama asia:

  • oliko puu päässyt vettymään eli onko kuivattelu aiheellista
  • puu on nyt arimmillaan ja vailla suojausta
  • se saattaa homehtua mikäli jää kosteudelle alttiiksi
  • laudat saattavat liikaa kuivuessaan haljeta
  • puu imee ilmasta epäpuhtauksia

Edellä mainittuihin asioihin vaikuttaa se missä ja mihin vuodenaikaan olet puhdistuksen suorittanut.
KyllästäminenKyllästämisen tarkoitus on täyttää puun solukko öljyllä. Öljy tunkeutuu puuhun, täyttää solukon ja kiteytyy sinne kuivuessaan. Näin se suojaa puun solukon kastumiselta ja hillitsee samalla puun elämistä.

Koska öljyt ovat erittäin hyviä kasvualustoja homeitiöille pitää kyllästysaineessa olla myös homemyrkkyä jotta vene ei pääse homehtumaan. Kun puun solukko on täytetty öljyllä, pinta suljetaan jotta öljy jää puun sisään ja kiteytyy sinne kuivuessaan.

Kyllästäminen pellavaöljyseoksella

Seoksessa pitää siis olla öljyä, homemyrkkyä ja liotinta joka auttaa imeytymistä. Käytä kyllästämiseen
mahdollisimman hyvälaatuista pellavaöljyä ja liuottimeksi Oulun puutärpättiä, ei missään nimessä
mineraalitärpättiä. Homemyrkyksi on perinteisesti käytetty Aspergolia (jota ei taida enää saada mistään…) tai muuta peruskyllästettä, mutta nykyisten EU:n myötä tulleiden sääntöjen takia noiden aineiden homemyrkkypitoisuus on kovin alhainen ja niiden koostumuksesta valtaosa on liuotinta eli tärpättiä pahimmassa tapauksessa vielä mineraalitärpättiä.

Helpoin tapa hoitaa seokseen homemyrkky on hankkia sinkkinaftenaattia jota myydään hyvin varustetuissa maalikaupoissa tai tilaamalla suoraan Sateenkaarivärit Oy:stä. Litran
pullolla pärjää jo vaikka kuinka pitkälle sillä seokseen pitää laittaa homemyrkkyä noin 4% öljyn määrään nähden. Sekoita siis ensin pellavaöljyseos esim. 10 litraa öljyä ja lisää siihen 4 dl sinkkinaftenaattia.

Ota muutama litra tätä seosta ja lisää siihen esim. 40% tärpättiä ja aloita kyllästäminen sillä. Koska
tärpättiä käytetään ainoastaan liuottimena helpottamaan öljyn imeytymistä ja sen kuuluu haihtua pois
työnsä tehtyään, kannattaa sen määrä pitää mahdollisimman alhaisena. Mitä lämpimämmät olosuhteet sitä vähemmän tarvitset tärpättiä. Kun imeytyminen on saatu käyntiin vähennä tärpätin määrää seoksessa. Noin 20% tärpätillä homma sujuu oikein hyvin mikäli ei ole pakkasta.

Ensimmäisenä päivänä vene imee eniten öljyä ja mikäli kyseessä on vähänkin isompi vene, kannattaa homma hoitaa työparina jolloin toinen hoitaa toisen puolen ja toinen toisen. Seuraavina päivinä kyllästämistä voi jatkaa sivelemällä niin monta kerrosta kuin huvittaa. Aikataulusta
riippuen homma voi jatkua useankin viikon ajan, mutta pääasia on että niin kauan öljyä työnnetään
sisään kuin puu sitä imee. Mäntyveneen voi helposti läpikyllästääkin jolloin öljy alkaa tulla läpi veneen
sisälle, mutta mahongin kyllästäminen on mutkikkaampaa. Puun solukko ei ole niin selkeä kuin männyn ja toisin paikoin solukko voi vetää öljyä läpi kun taas toisaalta imeytyminen saattaa jäädä muutamaan milliin.

Sitten kun puu ei enää ime öljyä pitää pinta sulkea. Viimeisiin kerroksiin voi lisätä vernissaa joka auttaa pinnan muodostumisessa tai sitten voi vetää muutaman kerroksen Impreg1 tai Owatrol1 öljyn päälle.

Tämän jälkeen pitää odottaa että pinta kuivuu. Pari viikkoa on minimi, pelkkä pellavaöljyn kuivuminen
kestää kuukausia, joten toimi käytettävissä olevan aikasi mukaan.

Kyllästäminen valmiilla seoksilla

Käytettäessä näitä tuotteita suoritetaan kyllästäminen niin sanotusti märkä märkään menetelmällä.
Kyllästettä imeytetään puuhun ensimmäisen päivän aikana mahdollisimman paljon niin että pinta ei
pääse välillä kuivumaan. Nämä tuotteet ovat koostumukseltaan hyvin ohuita joten ne imeytyvät aika
vauhtia ja yhdessä päivässäkin puuhun saa uppoamaan jo aikamoisen määrän.

Seuraavana päivänä hommaa jatkemaan niiden kohtien osalta jotka vielä imevät. Parin kolmen päivän päästä homma on kuitenkin valmis ja pinnan annetaan kuivua viikko pari. Huolimatta siitä mitä tähän kirjoitin on syytä noudattaa purkkien mukana tulevia ohjeita mikäli ne tästä poikkeavat.

Turvallisuus

Aina kun kyllästetään on syytä muistaa että olipa aine mikä tahansa, on olemassa itsesyttymisvaara.
Kyllästysaineeseen sotkeutuneet rätit, pensselit tai vaatteet pitää käsitellä huolella. Rätit pitää polttaa ja vaatteet joko pestä heti tai levittää levälleen tuulettumaan niin että palovaaraa ei ole. Pensselit voi
upottaa pellavaöljyyn odottamaan jatkokäsittelyä. Työskentelytilan lattia pitää myös peittää asianmukaisesti kun kyllästys tehdään hallissa. On myös erittäin tärkeää huolehtia paloturvallisuudesta kun hosutaan kuumailmapuhaltimen tai kaasulampun kanssa.

Lakkaaminen

Tässä ohjeessa en ota minkäänlaista kantaa siihen pitäisikö lakkaaminen tehdä öljy- tai uretaanilakalla.

Karkea sääntö jota kannattaa noudattaa on, että käytetään joustavampaa öljylakkaa niihin paikkoihin
jotka elävät eniten, kuten runkoon ja kovempaa lakkaa kulutukselle alttiisiin paikkoihin, kuten sitlooraan tai partaisiin.

Lakattiinpa sitten millä tahansa on tärkeää että ensimmäinen kerros ohennetaan noin 50% jolloin se
saadaan kunnolla imeytymään puuhun. Ohentimena on syytä käyttää valmistajan ohjeiden mukaista
ainetta. Tärpättikin saattaa hyvin käydä ohentimeksi mutta se saattaa vaikuttaa lopulliseen kiiltoon.
Kaksi seuraavaa kerrosta ohennetaan vielä noin 30% ja sen jälkeen jatketaan pelkällä lakalla. Mikäli
lakkaat telttakatoksessa pidä huolta että olosuhteet ovat kunnossa. Lämpötila pitää olla vähintään 10 astetta, mutta mieluummin lähemmäs 20. Mitä lämpimämpi, sitä nopeammin lakka kuivuu ja on
ylilakattavissa. Lakkapurkit pitää aina säilyttää lämpimässä jolloin levitettävä materiaali on
notkeimmillaan. Kannattaa myös pitää telttakatoksen pressu päällä vielä lakkauksenkin ajan, vaikka
kevätsää houkuttelisikin jo riisumaan sen pois. Kosteus kuten esimerkiksi iltakaste tekevät tuoreen
lakkapinnan sameaksi ja aiheuttaa myös appelsiinipinnan syntymistä.

Lakan levittämiseen on monta hyvää tapaa. Yksi niistä on että levittää lakan pienellä mohairtelalla ja
silottaa pinnan hyvällä lakkapensselillä. Jotkut taas vannovat pensselisivelyn nimiin. Pääasia on että
lakkaa ei vedetä niin paljoa että syntyy valumia. Mikäli niin kuitenkin käy, tasoitetaan ne siklillä.

Parin kolmen ensimmäisen kerroksen aikana ei välihiontaa tarvita, mutta sen jälkeen kylläkin, mikäli
purkin kyljessä ei muuta mainita. Välihionnassa käytetään erittäin hienoa paperia.

Kaiken kaikkiaan kerroksia pitää saada vähintään kuusi. Ei kuitenkaan kovin montaa kerrosta enempää.

Etenkin öljylakka kuivuu sen verran hitaasti (lopullinen kuivuminen) että on suositeltavaa että
ensimmäisenä keväänä vedetään nuo 6-7 kerrosta ja seuraavana 3 kerrosta lisää. Kun kerroksia on
vähintään kymmenen alkaa pinta olla sellainen kuin sen pitääkin. Jatkossa käsittelyksi riittää kevyt hionta ja yksi uusi kerros päälle.

Nämä ohjeet antavat siis eväät tehdä homma niin että vältytään epäonnistumisilta. Aivan liikaa on
tapauksia, jossa suuren työn jälkeen seuraavana keväänä lakka kuplii pois ja sama homma pitää aloittaa taas alusta, tai pahimmassa tapauksessa vene on päässyt kuivumaan niin että laudat ovat alkaneet halkeilemaan.

Laitamme nämä ohjeet kotisivuillemme ja päivitämme/laajennamme juttua kun tarvetta ilmenee.
Seuraavassa lehdessä palaamme asiaan kertomalla miten käsitellään vesilinjan alapuolinen osa. Se onkin se kaikkein inhottavin työ puuveneen ylläpitotoimissa.