Puuveneen Pohjan Maalaus

Puuveneen pohjan kyllästäminen ja maalaaminen

Viime keväänä julkaistiin Puupaatissa ohjeita puuveneen kyllästämiseen ja lakkaamiseen. Jutun lopussa luvattiin
palata asiaan ja antaa ohjeet vesilinjan alapuolisen osan käsittelyyn. Palaamme tuohon asiaan nyt pienen tauon jälkeen.
Kuten viimeksikin, keskityn tässä ainoastaan vanhan veneen käsittelyyn, sillä uusien veneiden käsittelyn yleensä hoitaa
ammattilainen joka kyllä tietää mitä tekee. Ohjeet on laadittu itsenäiseksi dokumentiksi vesilinjan alapuolelle, mutta
siinä on paljon samaa asiaa kuin viime kertaisessa jutussa.

Suunnittele huolella

Pohjan puhdistaminen on mielestäni kaikista epämielyttävin toimenpide mitä etenkin vähänkin
isomman veneen hoidossa tulee eteen. Ensinnäkin työskentelyasento on mahdollisimman hankala,
vanhojen maalien sisältämien myrkkyjen takia pitää suojautua mahdollisimman hyvin ja kaiken
kukkuraksi lopputulosta ei näe kukaan kun vene on saatu veteen.
Olipa tämä homma kuinka epämielyttävää tahansa, niin erittäin tärkeä osa puuveneen hoitoa se on joka
tapauksessa.
Ennen aloittamista on tämäkin suunniteltava mahdollisimman tarkkaan. Erityisesti kannattaa harkita
riittääkö oma vapaa-aika ja kestääkö oma fysiikka hankalat työasennot vai pitääkö työ teettää jollain
ulkopuolisella. Suunnittele myös:

-missä työ tehdään. Ulkona telttakatoksessa vai kylmässä hallissa, jossa lämpötilaa ja kosteutta

pystytään hallitsemaan. Lämpimään halliin ei kannata mennä ollenkaan.

-kyllästätkö perinteisellä pellavaöljyseoksella vai valmiilla seoksella kuten Impreg tai Owatrol

-paljonko on aikaa ja tee vain se osa johon on aikaa. Esimerkiksi voi ihan hyvin puhdistaa vain

toisen puolen pohjasta ja jatkaa seuraavana keväänä toisella.
Nuo ovat tärkeitä kysymyksiä, jotka vaikuttavat olennaisesti siihen miten homma pitää hoitaa ja minkä
verran aikaa pitää varata koko projektiin. Valinnat vaikuttavat myös kustannuksiin. Pellavaöljyseos tulee
selvästi halvemmaksi mutta aikaa kuluu enemmän. Tässä tulevat ohjeet on jaettu sen mukaan miten
vastasit edellä oleviin kysymyksiin.
Ulkona telttakatoksessa pellavaöljyseoksella
Tässä tapauksessa on suositeltavaa aloittaa työ jo syksyllä kun vene on saatu telttakatokseen ja se on
hyvin kuivunut. Aloita pohjan puhdistaminen ajoissa ja muista ettet jätä puhdistettua venettä
odottelemaan kevättä esimerkiksi kovien pakkasten ajaksi jolloin ilma on hyvin kuivaa. Silloin on
vaarana että laudat kuivuvat liikaa ja syntyy halkeamia. Tämä vaara on todellinen etenkin mäntyveneillä.
Suositeltavaa on että aloitetaan pellavaöljykyllästys viimeistään muutama viikko sen jälkeen kun pinta on
saatu puhtaaksi. Kyllästystä voi ihan hyvin jatkaa vaikka pikkuhiljaa läpi talven. Kun puuhun on saatu
vähänkin öljyä ei halkeamisvaaraa enää ole. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.
Ulkona telttakatoksessa valmiilla seoksella
Tässä tapauksessa voi hoitaa homman joko syksyllä tai keväällä, koska pitkää kuivattelujaksoa
kyllästyksen jälkeen ei tarvita. Pääasia on kuitenkin että mahdollisesti vettymään päässyt pohja ehtii
kuivua ennen kyllästämistä. Mikäli teet puhdistuksen syksyllä, muista ettet jätä puhdistettua venettä
odottelemaan kevättä esimerkiksi kovien pakkasten ajaksi jolloin ilma on hyvin kuivaa. Silloin on
vaarana että laudat kuivuvat liikaa ja syntyy halkeamia. Tämä vaara on todellinen etenkin mäntyveneillä.
Suositeltavaa on että aloitetaan kyllästys viimeistään muutama viikko puhdistuksen jälkeen. Siirry
kohtaan ”puhdistaminen”.
Kylmässä hallissa jossa olosuhteita voidaan säätää ja pellavaöljyseoksella
Tässä tapauksessa voit ajoittaa homman ihan mielesi mukaan, koska olosuhteita voidaan säätää.
Lämpötila pidetään sopivana ja kosteus sellaisena ettei puhdistetulla veneellä ole pelkoa lautojen
halkeamisesta. Hallissa vene on myös hyvin suojassa sateilta joten puhdistamisen jälkeen ei ole kiire
aloittaa kyllästystä. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että öljyäminen ja öljyn kuivuminen aina ottaa
oman aikansa. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.
Kylmässä hallissa jossa olosuhteita voidaan säätää ja valmiilla seoksella
Tässä tapauksessa voit ajoittaa homman ihan mielesi mukaan, koska olosuhteita voidaan säätää.
Lämpötila pidetään sopivana ja kosteus sellaisena ettei puhdistetulla veneellä ole pelkoa lautojen

halkeamisesta. Hallissa vene on myös hyvin suojassa sateilta, joten puhdistamisen jälkeen ei ole kiire
aloittaa kyllästystä. Tämä vaihtoehto on myös näistä neljästä kaikkein kallein koska hallivuokra on aina
kalliimpi kuin telttakatoksen. Siirry kohtaan ”puhdistaminen”.

Puhdistaminen

Vanha maali ja kaikki muu mahdollinen mönjä poistetaan kuumentamalla pinta kaasu- tai
kuumailmapuhaltimella pieni alue kerrallaan ja kaapimalla sitten kuplinut lakka tai maali pois skraballa.
Paras skraba on sellainen, jossa terän päällä on nuppi josta voi painaa samalla kun kaapii. Puhaltimista
on todettava että kaasulla toimiva puhallin on ehdottomasti sähköisiä tehokkaampi. Olipa se sitten
sellainen pieni missä on kiinni noin litran propaanisäiliö tai järeämpi versio joka kiinnitetään isoon
kaasupulloon, homma hoituu vähintäänkin tuplasti nopeammin kuin sähköpuhaltimella. Edellyttäen että
lämpötila on plussan puolella. Pakkasella ainakin tuo pienempi kaasupuhallin alkaa tökkimään. On
kuitenkin muistettava että kaasupuhaltimia ei suositella käytettäväksi sisätiloissa tulipalovaaran takia.
On myös muistettava että työskentelyn aikana syntyy kaasuja jotka varmasti ovat terveydelle vaarallisia.
Kunnollisesta ilmanvaihdosta on siis myös pidettävä huoli.

Hiominen

Kun koko käsiteltävä alue on puhdistettu skraballa, on pinta vielä hiottava puhtaaksi niin että kaikki
entiset maalin jämät saadaan pois. Tämä vaihe on erittäin tärkeä, jotta puun solukko saadaan kunnolla
auki ja kuivumaan.
Suosittelen että suoritat hiomisen hankkimalla kunnollisen epäkeskohiomakoneen ja reilun määrän
tarralaikkoja. Karkea hionta tehdään karkeudella 60 tai jopa 40 jos tarve vaatii. Paperi on vaihdettava
tarpeeksi usein, eli heti kun tuntuu ettei se enää pure tarpeeksi. Paperit voi ottaa talteen ja käyttää niitä
joskus myöhemmin johonkin vaatimattomampaan hiomishommaan. Tässä on tärkeää että homma
edistyy. Pintahionta tehdään karkeudella 100-180 koneen kierroksista riippuen. Mitä nopeampi kone sitä
karkeampaa paperia voi käyttää.
Hionta pitää aina lopettaa niin, että nostatetaan puun pinnassa olevat pienet tikut pystyy sivelemällä
laudat pituussuunnassa esim. kostealla rievulla. Tikut nousevat pystyyn ja jonkin ajan kuluttua, kun pinta
on kuivunut, ne voidaan hioa pois hienolla hiekkapaperilla.
Nyt pinta on valmis jatkokäsittelyä varten. Ennen kuin jatkat pitää huomioida muutama asia:

  • oliko puu päässyt vettymään eli onko kuivattelu aiheellista
  • puu on nyt arimmillaan ja vailla suojausta
  • se saattaa homehtua mikäli jää kosteudelle alttiiksi
  • laudat saattavat liikaa kuivuessaan haljeta
  • puu imee ilmasta epäpuhtauksia

Edellä mainittuihin asioihin vaikuttaa se missä ja mihin vuodenaikaan olet puhdistuksen suorittanut.
KyllästäminenKyllästämisen tarkoitus on täyttää puun solukko öljyllä. Öljy tunkeutuu puuhun, täyttää solukon ja
kiteytyy sinne kuivuessaan. Näin se suojaa puun solukon kastumiselta ja hillitsee samalla puun elämistä.
Koska öljyt ovat erittäin hyviä kasvualustoja homeitiöille pitää kyllästysaineessa olla myös
homemyrkkyä, jotta vene ei pääse homehtumaan. Kun puun solukko on täytetty öljyllä, pinta suljetaan
jotta öljy jää puun sisään ja kiteytyy sinne kuivuessaan.
Kyllästäminen pellavaöljyseoksella
Seoksessa pitää siis olla öljyä, homemyrkkyä ja liotinta joka auttaa imeytymistä. Käytä kyllästämiseen
mahdollisimman hyvälaatuista pellavaöljyä ja liuottimeksi Oulun puutärpättiä, ei missään nimessä
mineraalitärpättiä. Homemyrkyksi on perinteisesti käytetty Aspergolia tai muuta peruskyllästettä, mutta
nykyisten EU:n myötä tulleiden sääntöjen takia noiden aineiden homemyrkkypitoisuus on
huomattavasti alhaisempi kuin ennen ja niiden koostumuksesta valtaosa on liuotinta eli tärpättiä,
pahimmassa tapauksessa vielä mineraalitärpättiä. Helpoin tapa hoitaa seokseen homemyrkky on hankkia
sinkkinaftenaattia jota myydään hyvin varustetuissa maalikaupoissa tai tilaamalla suoraan
Sateenkaarivärit Oy:stä. Litran pullolla pärjää jo vaikka kuinka pitkälle sillä seokseen pitää laittaa
homemyrkkyä noin 4% öljyn määrään nähden. Sekoita siis ensin pellavaöljyseos esim. 10 litraa öljyä ja
lisää siihen 4 dl sinkkinaftenaattia.

Ota muutama litra tätä seosta ja lisää siihen esim. 40% tärpättiä ja aloita kyllästäminen sillä. Koska
tärpättiä käytetään ainoastaan liuottimena helpottamaan öljyn imeytymistä ja sen kuuluu haihtua pois
työnsä tehtyään, kannattaa sen määrä pitää mahdollisimman alhaisena. Mitä lämpimämmät olosuhteet
sitä vähemmän tarvitset tärpättiä. Kun imeytyminen on saatu käyntiin vähennä tärpätin määrää
seoksessa. Noin 20% tärpätillä homma sujuu oikein hyvin mikäli ei ole pakkasta.
Ensimmäisenä päivänä vene imee eniten öljyä ja mikäli kyseessä on vähänkin isompi vene, kannattaa
homma hoitaa työparina jolloin toinen hoitaa toisen puolen ja toinen toisen.
Seuraavina päivinä kyllästämistä voi jatkaa sivelemällä niin monta kerrosta kuin huvittaa. Aikataulusta
riippuen homma voi jatkua useankin viikon ajan, mutta pääasia on että niin kauan öljyä työnnetään
sisään kuin puu sitä imee. Mäntyveneen voi helposti läpikyllästääkin jolloin öljy alkaa tulla läpi veneen
sisälle. Mahongin kyllästäminen on mutkikkaampaa sillä puun solukko ei ole niin selkeä kuin männyn ja
toisin paikoin solukko voi vetää öljyä läpi kun taas toisaalta imeytyminen saattaa jäädä muutamaan
milliin.
Sitten kun puu ei enää ime öljyä pitää pinta sulkea. Viimeisiin kerroksiin voi lisätä vernissaa, joka auttaa
pinnan muodostumisessa tai sitten voi vetää muutaman kerroksen Impreg1 tai Owatrol1 öljyn päälle.
Tämän jälkeen pitää odottaa että pinta kuivuu. Pari viikkoa on minimi, pelkkä pellavaöljyn kuivuminen
kestää kuukausia, joten toimi käytettävissä olevan aikasi mukaan.

Kyllästäminen valmiilla seoksilla

Käytettäessä näitä tuotteita suoritetaan kyllästäminen niin sanotusti märkä märkään menetelmällä.
Kyllästettä imeytetään puuhun ensimmäisen päivän aikana mahdollisimman paljon niin että pinta ei
pääse välillä kuivumaan. Nämä tuotteet ovat koostumukseltaan hyvin ohuita joten ne imeytyvät aika
vauhtia ja yhdessä päivässäkin puuhun saa uppoamaan jo aikamoisen määrän.
Seuraavana päivänä hommaa jatketaan niiden kohtien osalta jotka vielä imevät. Parin kolmen päivän
päästä työ on kuitenkin valmis ja pinnan annetaan kuivua viikko pari. Huolimatta siitä mitä tähän
kirjoitin on syytä noudattaa purkkien mukana tulevia ohjeita mikäli ne tästä poikkeavat.

Turvallisuus

Aina kun kyllästetään, on syytä muistaa että olipa aine mikä tahansa, on olemassa itsesyttymisvaara.
Kyllästysaineeseen sotkeutuneet rätit, pensselit tai vaatteet pitää käsitellä huolella. Rätit pitää polttaa ja
vaatteet joko pestä heti tai levittää levälleen tuulettumaan niin että palovaaraa ei ole. Pensselit voi
upottaa pellavaöljyyn odottamaan jatkokäsittelyä. Työskentelytilan lattia pitää myös peittää
asianmukaisesti kun kyllästys tehdään hallissa. On myös erittäin tärkeää huolehtia paloturvallisuudesta
kun hosutaan kuumailmapuhaltimen tai kaasulampun kanssa.

Maalaaminen

Pohjan maalaamisen tarkoituksena on saada aikaan vedeltä suojaava pinta johon myrkkymaali saadaan
kiinnittymään.
Ensimmäiseksi imeytetään puuhun muutama kerros lyijymönjää. Joko kaupallisella valmiilla tuotteella
tai jos saat jostain hankittua, nykyisin jo pois kaupoista vedettyä, lyijyoksidia eli jauhoa josta voit
sekoittaa perinteisen lyijymönjän niin siitä voit sekoittaa oman mönjän. Terveysriskien takia tuo on
kuitenkin omalla vastuulla tapahtuvaa toimintaa, joten en anna siihen enempää ohjeita.
Kun aletaan maalaamaan pohjaa, ensimmäinen kerros mönjää ohennetaan puutärpätillä 50% niin että se
imeytyy oikein hyvin puuhun. Seuraavakin kerros ohennetaan vielä 30 %. Kolmas kerros maalataan
ohentamattomana.
Lyijymönjän päälle maalataan 2-3 kerrosta pohjapriimeriä, esimerkiksi Hempelin Yacht Primeria ja sen
jälkeen pohja on kunnolla suojattu kosteudelta ja valmis myrkkymaalattavaksi. Myrkkymaalauksen
jokainen tekee sen jälkeen haluamallaan tavalla joka kovalla tai pehmeällä myrkyllä, tai jättää sen pois jos
ollaan makeassa vedessä..
Tämän kovan urakan lohtu on siinä, että vene voi tämän jälkeen hyvin ja seuraavan kerran se on
uusittava vasta joskus 15 vuoden jälkeen.
Laitamme nämä ohjeet kotisivuillemme ja päivitämme/laajennamme juttua kun tarvetta ilmenee.