Puupaatin Venepörssi​

Mahonkivene Roi 26 Aurora

Mahonkimoottorivene Aurora on esitelty Puuvene-lehdessä 3/2002 ja Kippari-lehdessä 3/2002, tosin silloin vielä nimellä Jannica. Vene on myös Puuuvene-kirjan ensimmäisessä koko aukeaman valokuvassa ja esiintyi Onnela-sarjan Saaristoparatiisi-jaksossa.

Puuveneen ja Kipparin jutuissa on kerrottu veneen rakenteesta, kts. kuvalistassa olevat lehtijuttujen kopiot.

Pituus 7,90m
Leveys 2,40m
Paino noin 1300kg
Syväys noin 0,70m
Seisomakorkeus ajohytissä 173cm

2020 vaihdettu veneeseen 1.7L Mercruiser turbodiesel (”ihmediesel”) 120hp vuodelta 2009, jolla noin 20 aiempaa käyttötuntia takanaan. Vetolaite Alpha One. Ohjaajan ja navigaattorin valkoisten tekonahkapenkkien alla olevien rosteritankkien tilavuudesta veistäjän poika ei ollut varma, mutta olen kerran tankannut veneeseen 72 litraa dieseliä kerralla.

Huippunopeus Kippari-lehden mukaan ollut 2002 26,2 solmua, tänä kesänä Porvoon puuvenepäiviltä kevyessä kelissä kotiin ajaessani kellotin GPS:llä huiput 19.5 solmua. Veneessä on nyt ainakin vuodesta 2016 paikoillaan ollut potkuri, josta kampelat ovat haukanneet pari palaa pois, ja uskoisin että uudella liukkaalla potkurilla huiput alkaisivat taas kakkosella.

Pertti Roininen rakensi veneen veistämönsä esittelyveneeksi. Kuulin hänen pojaltaan, että melkein samalla rungolla valmistui myös toinen vene, jossa oli taulu-TV ja mikroaaltouuni ja se meni oligarkille Pietariin, sekä avovene sisä-Suomeen.

Vene oli 2015 vaihtanut omistajaa silloin jo edesmenneen Pertti Roinisen pojalta henkilölle, jolta ostin sen keväällä 2016. Venettä ja konetta oli pidetty ehkä vähän huonosti, ja Emsalö Båtupplag näkikin vaivaa Mercruiserin saamiseksi taas toimimaan ja veneen mahonkikyljet kiiltämään. Mercruiserin jäähdytyksen kanssa ongelmat kuitenkin jatkuivat ja kone kilahti kesällä 2020, mutta Porvoosta löytyi uudenkarhea samanlainen Mercruiser, jonka Sea Service Haikkoo asensi veneeseen.

2016-2017 talven vene oli Peter Granströmin hallissa Tammisaaressa, jossa peräpeili otettiin puulle Jannica-nimen poistamista varten, petsattiin ja lakattiin.

2017 Arifin teki veneeseen erittäin tyylikkään ja kalliin keulakaiteen ja oikaisi alkuperäisen kattokaiteen suoraksi, kun se oli jossain vaiheessa väännetty vapatelineiden takia mutkalle. Veneen minulle välittänyt edellisen omistajan tuttu kertoi, että veneellä on joskus voitettu vetouistelun Suomen mestaruus. Mene ja tiedä.

Keulahytin katon, konetilan luukut ja ajohytin katon mirkasin puulle ja kyllästin Suomen Luonnonmaalien Pajutex mahonki-kyllästysöljyllä 2020. Kyljet ja muut mahonkipinnat hiottu ja lakattu Epifanesilla vuosittain. Pilssi maalattu 2021 lyijymönjällä.

Vene on käyttökunnossa ja seuraavaksi olisi hyvä saumata teak-kansi uudestaan ja ottaa ajohytin mahonkiosat puulle. Ohjaus on jäykkä ja kaipaisi fiksaamista, samaten veneen sähköasennukset ovat 20 vuodessa syntynyttä spagettia, jota en ole vielä ryhtynyt rakentamaan uudestaan. Parin vuoden syvällisen pohdinnan jälkeen olen päättänyt laittaa veneen myyntiin, koska nykyisessä elämäntilanteessa aika ei riitä sen kunnossapitoon saati sillä ajamiseen. Parina viime vuotena ylläpitotunteja on tullut enemmän kuin käyttötunteja. Kesällä 2022 vene on ollut kulussa neljänä päivänä. Vene ansaitsee omistajan, jolla on enemmän aikaa sen kunnossapitoon ja käyttöön. Olen pitänyt loki+huoltokirjaa veneelle tehdyistä asioista ja jatkossa kunnossapitoa tarvitsevista kohteista.

Vene on Espoossa ja nousee ylös Lindgrenin telakalla Ouritsaaressa 10.10. Veneellä on paikka Lindgrenin telakan kylmässä peltihallissa. Eva Lindgrenin kanssa on sovittu, että uusi omistaja saa veneen sisään halliin talveksi, jos näin haluaa, toki sitten maksaa myös hallipaikan vuokran.

Hinta

18800 €

Ota yhteyttä myyjään